fbpx

Nietrzymanie moczu po porodzie

autor: Patryk 20 stycznia, 2022 brak komentarzy tagi: , , ,

Wiele młodych matek, zajęta opieką nad noworodkiem, zazwyczaj przegapia lub nawet lekceważy pierwsze objawy zaburzeń statyki narządów miednicy mniejszej oraz osłabienia mięśni dna miednicy. A to właśnie one są odpowiedzialne za nietrzymanie moczu po porodzie.

I nie ma znaczenia, czy rodziłaś siłami natury czy przez cesarskie cięcie. Mięśnie dna miednicy rozciągają się już trakcie ciąży i to czterokrotnie.

Jesteś w stanie rozpoznać objawy, które mogą świadczyć o zaburzeniach statyki narządów miednicy mniejszej? Wiesz, jakie odczucia mogą sygnalizować obniżenie ścian pochwy lub macicy po ciąży i porodzie?

Jeśli czytasz ten tekst, prawdopodobnie szukasz pomocy dla siebie lub bliskiej Ci kobiety, która niedawno została mamą.

Czy od porodu:

  • miewasz bóle podbrzusza?
  • towarzyszy Ci uczucie ciała obcego w pochwie?
  • dokuczają Ci bóle dolnego odcinak kręgosłupa lub w obrębie całej miednicy?
  • zdarza Ci się popuścić, kiedy śmiejesz się, kichasz lub kaszlesz, albo podnosisz coś cięższego?
  • masz problem z nietrzymaniem gazów lub stolca?

Te dolegliwości, to prawdopodobnie skutki obniżenia macicy lub pochwy i nietrzymanie moczu po porodzie to codzienność wielu młodych matek.

Niestety, te problemy intymne nie mijają wraz z zakończeniem połogu. Co gorsza, jeśli jak najszybciej nie zaczniesz działać, z czasem dolegliwości przybiorą na sile. A w skrajnych przypadkach mogą Ci nawet uniemożliwić normalne funkcjonowanie.

smutna młoda kobieta siedzi obok dziecięcego łóżeczka
Nietrzymanie moczu po ciąży i porodzie to przypadłość, z którą mierzą się młode matki zarówno po porodzie naturalnym, jak i po cesarskim cięciu. Niestety, wciąż jest to temat tabu. Kobiety traktują go jako powód do wstydu i w efekcie nie podejmują leczenia.

Czy mogę mieć nietrzymanie moczu po ciąży?

Czy wiesz, że ciąża i poród są czynnikami ryzyka wystąpienia zaburzeń uroginekologicznych, które mają niebagatelny wpływ na Twoją sprawność, aktywność seksualną, kondycję w kolejnej ciąży, a nawet na Twoje poczucie atrakcyjności?

W ciąży regularnie odwiedzałaś ginekologa i wykonywałaś badania kontrolne. Przyjmowałaś witaminy, suplementy lub zalecone leki. Dbałaś też o zrównoważoną dietę, aktywność fizyczną i odpoczynek.

Po około 6 tygodniach od porodu odwiedziłaś swojego ginekologa. Niestety to wcale nie oznacza, że zadbałaś o swoje zdrowie intymne.

Zachodząc w ciążę, prawdopodobnie skoncentrowałaś się po prostu – co naturalne, na zapewnieniu dziecku jak najlepszych warunków do rozwoju.

Istnieje duże ryzyko, że pierwsze objawy osłabienia mięśni dna miednicy i nietrzymania moczu po porodzie, które być może pojawiły się już w ciąży, zignorowałaś.

To nie jest normalne

Popuszczanie moczu niedługo przed rozwiązaniem lub już po nim, na przykład w trakcie wysiłku czy w momencie nagłego wybuchu śmiechu wiele z nas uznaje za fizjologiczne. Podobnie zresztą jak bolesność czy uczucie rozpychania w pochwie, albo ciężkości w obrębie miednicy mniejszej.

Przeświadczone, że pewne zmiany są po prostu nieuchronne, kobiety często nie podejmują żadnych działań profilaktyczno-leczniczych aż do momentu, kiedy konsekwencje obniżenia narządów płciowych i nietrzymanie moczu po porodzie praktycznie uniemożliwią im normalne funkcjonowanie.

Wiedz jednak, że epizody nietrzymania moczu lub gazów, bolesność w obrębie miednicy mniejszej lub okolicy lędźwiowo-krzyżowej, ból podczas seksu, uczucie pełności albo parcia w pochwie po porodzie to nie norma.

Czynniki ryzyka wystąpienia nietrzymania moczu po porodzie

Na komplikacje szczególnie narażone są kobiety, które:

  • urodziły dzieci o wadze powyżej 4000 g lub ułożone pośladkowo
  • pękły poważnie w trakcie porodu
  • u których druga faza porodu była wydłużona
  • rodziły z zastosowaniem oksytocyny
  • u których poród przebiegł z użyciem dodatkowych narzędzi jak np. próżnociąg albo kleszcze.

Objawy mogą pojawić się zarówno bezpośrednio lub niedługo po porodzie, jak i wiele lat później, w okresie menopauzy.

Wiele kobiet nie jest nawet świadomych, że epizody popuszczania pod koniec ciąży to często pierwszy sygnał, który zapowiada nietrzymanie moczu po porodzie. Po prosty wychodzimy z błędnego założenia, że „tak może się zdarzać”. I to przeświadczenie sprawia, że nie staramy się sobie pomóc nawet po porodzie.

Porozmawiajmy szczerze

Połóg masz już za sobą, ale Twoje zdrowie intymne wciąż nie wróciło do normy?

Jeśli od porodu minęło co najmniej 6 tygodni, a Ty:

  • masz wrażenie ciężkości w podbrzuszu
  • odczuwasz ból w dole brzucha lub okolicach krzyża
  • masz uczucie ciężkości a nawet ciała obcego w pochwie (jakbyś miała tampon), które nasila się szczególnie pod koniec dnia
  • masz problemy z oddawaniem moczu lub wypróżnieniami
  • zauważyłaś, że zdarza Ci się popuszczać mocz, szczególnie w trakcie śmiechu, kiedy kaszlesz lub kichasz
  • nie trzymasz gazów
  • zorientowałaś się, że strumień moczu skierowany jest w stronę jednego lub drugiego uda,

istnieje duże prawdopodobieństwo, że zmagasz się ze skutkami zaburzeń statyki narządów miednicy mniejszej.

Tego typu komplikacje, choć sprawiają dyskomfort fizyczny i psychiczny, przydarzają się wielu kobietom zarówno po porodzie naturalnym, jak i przez cesarskie cięcie.

Wiedz jednak, że obniżenie narządów miednicy mniejszej – pochwy lub macicy to nie wyrok!

Jak najszybciej skonsultuj się z fizjoterapeutą uroginekologicznym i rozpocznij rehabilitację mięśni dna miednicy. Indywidualnie dobrane i prawidłowo wykonywane ćwiczenia pomogą przywrócić im funkcjonalność, aby skutecznie zabezpieczały Cię przed epizodami popuszczania moczu.

Kliknij TUTAJ i wypełnij test, który pozwoli Ci sprawdzić prawdopodobieństwo wystąpienia u Ciebie obniżenia lub wypadania macicy oraz pojawienia się po porodzie nietrzymania moczu.

Jak najszybciej zgłoś się również do fizjoterapeuty uroginekologicznego i rozpocznij trening mięśni dna miednicy.

Skonsultuj ze swoim ginekologiem zastosowanie pessaroterapii – metody wspomagającej mięśnie dna miednicy oraz fizjoterapię uroginekologiczną w terapii nietrzymania moczu – także właśnie po porodzie.

Po porodzie, zajęta dzieckiem, nie zapominaj o sobie. Zwróć uwagę, czy Twoje ciało nie wysyła ci sygnałów, że potrzebuje teraz troskliwej opieki i specjalnego wsparcia.

Jak możesz sobie pomóc

Kobieta zmagająca się z zaburzeniami statyki narządów miednicy mniejszej i nietrzymaniem moczu po porodzie powinna szczególnie się oszczędzać. Nie dźwigać ciężarów i jak najwięcej odpoczywać, najlepiej z uniesioną miednicą.

Dla młodych mam to jednak praktycznie niewykonalne. Przecież od momentu porodu ich życie koncertuje się na opiece nad dzieckiem: noszeniu, przewijaniu, karmieniu…

Bycie mamą wymaga od kobiety nieustannej aktywności, dlatego chcąc sobie pomóc, musi szukać sposobów skrojonych na jej (okrojone) możliwości.

Pozwól sobie pomóc

Warto w tym szczególnym okresie poprosić o pomoc najbliższych i po prostu pozwolić się odciążyć w opiece nad maleństwem, np. delegując dziecko na spacer z dziadkami lub na przykład poprosić o pomoc w domowych obowiązkach i przygotowaniu posiłków dla wszystkich domowników obiad (albo nawet całego tygodniowego menu).

Ale, co najważniejsze, to czas, kiedy w ramach profilaktyki nietrzymania moczu po porodzie kobieta powinna ODCIĄŻYC SWOJE DNO MIEDNICY.

Przetestuj się i umów

Jeśli jesteś po porodzie (nieważne, czy tydzień, miesiąc, rok czy więcej – po prostu po porodzie) wypełnij nasz TEST. Przygotowałyśmy go w oparciu o najczęściej zgłaszane przez kobiety objawy. Odpowiadając na nasze pytania, będziesz mogła określić, czy obniżenie narządów miednicy mniejszej lub problemy z nietrzymaniem moczu po porodzie w Twoim przypadku rzeczywiście jest prawdopodobne.

Nie odkładaj dłużej wizyty u specjalisty. Pozwól otoczyć swoją kobiecość fachową opieką. Warto wybrać takiego, który zajmuje się pessaroterapią – nieoperacyjną metodą terapii zaburzeń w obrębie dna miednicy.

Nasza wyszukiwarka ułatwi Ci znalezienie takiego gabinetu. Żeby z niej skorzystać, kliknij TUTAJ. Polecamy Ci też nagranie wideo (kliknij TUTAJ), które przygotowaliśmy we współpracy z certyfikowaną fizjoterapeutką uroginekologiczną, Justyną Habib. Nasz specjalistka opowiada w dołączonym do niego nagrania, jak wiele dobra może zdziałać pessar w przypadku kobiety po porodzie.

Połóg to czas, kiedy powinnaś nie tylko skupiać się na dziecku, ale także szczególnie troskliwie zadbać o siebie. Dlatego pozwól sobie pomóc, powierz opiekę nad maleństwem swoim bliskim. A sama w tym czasie po prostu pozwól sobie na relaks i regenerację.

Środki higieniczne na nietrzymanie moczu po porodzie

Nieocenioną pomocą są produkty higieniczne na nietrzymanie moczu takie jak wkładki, podpaski i bielizna chłonna. W zależności od zaawansowania problemu i stopnia popuszczania moczu, każda kobieta znajdzie produkt dla siebie.

Niestety, choć tego typu produkty pozwalają zabezpieczyć się przed przeciekaniem i przykrym zapachem, mogą nie spełnić oczekiwań. Wiele kobiet uważa je za rozwiązanie niedostatecznie dyskretne.

Natychmiastowe rozwiązanie

Podstawą w leczeniu nietrzymania moczu jest trening mięśni dna miednicy. Koniecznie jednak powinien odbywać się pod okiem specjalisty – fizjoterapeuty uroginekologicznego, a nie na podstawie (często szkodliwych) porad z interentu.

Wartym uwagi rozwiązaniem jest rozwiązaniem może być pessar kostkowy Calmona, który daje efekty właściwie natychmiast po zaaplikowaniu.

Sprawdza się nawet w ekstremalnych sytuacjach, kiedy kobieta szczególnie narażona jest na epizod nietrzymania moczu po porodzie. Może być stosowany tylko, gdy kobieta zdecyduje się wrócić do aktywności fizycznej, na przykład do biegania, pływania czy tańca. A co ważne, jest w 100% dyskretny.

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj nasz artykuł, o TUTAJ  i porozmawiaj o możliwości zastosowania pessara Calmona ze swoim ginekologiem lub fizjoterapeutą uroginekologicznym.

Wiele kobiet po porodzie, czując dyskomfort w okolicach intymnych, nie czuje się na siłach wrócić do aktywności, które uprawiały przed ciążą. Pessar jest rozwiązaniem, które zabezpieczą młode matki przed nietrzymaniem moczu, które może pojawić się w trakcie aktywności fizycznej po porodzie.

Dieta przy problemach z nietrzymaniem moczu po porodzie

Zweryfikuj też swoją dietę i codzienne nawyki. Wiesz, że możesz nieświadomie szkodzić swoim mięśniom dna miednicy, na przykład nieprawidłowo oddając mocz? Więcej na ten temat przeczytasz na naszym siostrzanym blogu, FemiZone. kliknij TUTAJ i przeczytaj!

W walce z nietrzymaniem moczu zbilansowana dieta i właściwa masa ciała odgrywają bardzo ważną rolę. Otyłość brzuszna może powodować ucisk na pęcherz moczowy i w rezultacie dodatkowo prowokować nietrzymanie moczu po porodzie.

Włączając do swojej codziennej diety określone produkty, będzie Ci łatwiej obniżyć i utrzymać wagę. A przy okazji skorzysta na tym Twój pęcherz.

Witamina C

Natka pietruszki, czerwona papryka, czarna porzeczka. Niech od tej pory zawsze goszczą w Twojej kuchni. Dlaczego? Ponieważ są źródłem naturalnej witaminy C. Witami na C wspomaga produkcję kolagenu odpowiadającego za elastyczność zarówno Twojej skóry, jaki i… tkanek, z których zbudowany jest pęcherz.

Magnez

Kiedy doskwierają Ci skurcze mięśni w łydkach od razu po niego sięgasz. Ale czy wiesz, że magnez jest Twoim sprzymierzeńcem także w walce z popuszczaniem moczu po porodzie?

Gdzie go szukać?

Między innymi w brokułach, szpinaku i w kapuście. Dostarczany regularnie do organizmu, magnez będzie wspierał także mięśnie i nerwy odpowiadające za pracę pęcherza.

Błonnik

Wiesz, że problemy z wypróżnianiem mogą się przyczyniać do występowania epizodów nietrzymania moczu po porodzie? Wszystko przez zawartość jelit uciskającą na pęcherz.

Żeby temu zapobiec, do swojej diety włącz błonnik, który reguluje pracę jelit i wspomaga wypróżnianie. Rób to jednak stopniowo, aby uchronić się przed wzdęciami, biegunką oraz gazami.

Błonnik znajdziesz nie tylko w pełnoziarnistym chlebie czy suszonych morelach i śliwkach. Zawierają go też na przykład porzeczki i maliny, więc korzystaj, póki trwa na nie sezon.

Krzemionka

Lubisz przekąszać przy dobrym filmie lub książce? Rób to na zdrowie swojego pęcherza. Sięgnij po migdały, orzeszki ziemne lub pestki słonecznika. Dzięki zawartej w nich krzemionce wzmocnisz włosy i paznokcie. Zadbasz też o kondycję pęcherza – krzemionka wspomaga leczenie stanów zapalnych dróg moczowych.

Włączając do swojej codziennej diety określone produkty, wspomożesz przewód pokarmowy i zyskasz sprzymierzeńców w walce o obniżenie wagi i jej utrzymanie. A przy okazji skorzysta  Twój pęcherz.

Woda

Pij w zgodzie ze swoim pragnieniem. W żadnym wypadku nie ograniczaj płynów w nadziei, że w ten sposób zapanujesz nad epizodami nietrzymania moczu. Tym bardziej, jeśli karmisz piersią.

Jeśli ograniczysz płyny, skutek będzie odwrotny – doprowadzisz w ten sposób do zagęszczenia moczu, który będzie podrażniał pęcherz. Co więcej, możesz także w ten sposób doprowadzić do zakażenia dróg moczowych.

Soki z cytrusów na cenzurowanym

Soki z cytrusów działają na Twój pęcherz podobnie jak kawa, czyli po prostu moczopędnie. Substancje zawarte w cytrusach mogą również zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia infekcji dróg moczowych.

Nie czekaj, aż „samo minie”

Jeśli po porodzie wystąpiło u ciebie nietrzymanie moczu, skontaktuj się jak najszybciej ze swoim ginekologiem albo fizjoterapeutą uroginekologicznym.

Im szybciej podejmiesz leczenie, tym szybciej wrócisz do pełnej sprawności, odzyskasz kontrolę nad swoim ciałem, pozbędziesz się bólu i dyskomfortu.

Jak wygląda leczenia zaburzeń statyki narządów miednicy mniejszej?

Podstawą jest indywidualnie prowadzony trening mięśni dna miednicy, koniecznie pod kontrolą specjalisty – najlepiej fizjoterapeuty uroginekologicznego.

Fizjoterapeuta uroginekologiczny nauczy Cię nie tylko aktywować (napinać), ale i relaksować mięśnie dna miednicy. Dzięki temu Twoje MDM będą mogły bez zarzutu spełniać swoje funkcje. Po prostu ochronią Cię przed nieprzyjemnymi niespodziankami, jak na przykład właśnie popuszczanie moczu lub nietrzymanie gazów. 

Terapeuta pomoże Ci również zmienić codzienne nawyki, abyś nieświadomie nie szkodziła swoim mięśniom dna miednicy. Nauczy Cię między innymi właściwej postawy ciała, jak prawidłowo wstawać z łóżka, oddawać mocz, kichać, kaszleć…

Te czynności wykonujesz wielokrotnie w ciągu doby, ważne jest więc , abyś robiła to wszystko dobrze. Dobrze, czyli chroniąc mięśnie dna miednicy.

Więcej na ten temat piszemy na przykład TUTAJ.

Zapytaj o pessar Calmona

Możliwe, że aby wyeliminować u Ciebie nietrzymanie moczu po porodzie, specjalista będzie musiał sięgnąć po szczególne wsparcie. Szczególnie jeśli doszło u Ciebie także do uszkodzenia wiązadeł.

Nieocenionym będzie wtedy zastosowanie pessara kostkowego Calmona.

Pessar podniesie i utrzyma obniżone narządy na właściwej wysokości. Odciąży zarówno mięśnie, jak i więzadła, dzięki czemu będą się one mogły regenerować, a Ty nie będziesz mu siała obawiac się popuszczania.

Pessar kostkowy Calmona to miękka, silikonowa wkładka dopochwowa, którą będziesz aplikować na dzień, a na noc wyjmować. Być może wystarczy jednak, abyś zakładała pessar tylko w wyjątkowo wymagających sytuacjach. Na przykład podczas aktywności fizycznej, kiedy Twoje mięśnie dna miednicy są szczególnie obciążone.

Dlaczego pessar kostkowy Calmona to dla młodej mamy, takiej jak Ty, najlepsze rozwiązanie?

Pessar kostkowy Calmona:

  • jest nieinwazyjny
  • do jego stosowania (po wykluczeniu ewentualnych stanów zapalnych) nie ma właściwie żadnych przeciwwskazań
  • co dla kobiet najistotniejsze – natychmiast przynosi efekt i minimalizuje lub nawet eliminuje dolegliwości spowodowane obniżeniem lub wypadaniem narządów miednicy mniejszej.

Pessar kostkowy Calmona to miękka, silikonowa wkładka, którą aplikuje się do pochwy. Pessar mechanicznie podnosi i podpiera obniżone w wyniku osłabienia mięśni i więzadeł narządy rodne.

Dzięki temu mięśnie dna miednicy, które podczas ciąży rozciągnęły się aż czterokrotnie i przestały pełnić swoją funkcję, mają czas na regenerację. Pessar sprawia, że nie są dodatkowo obciążane, kiedy Ty na przykład podnosisz dziecko.

Po jakim czasie możesz oczekiwać, że Twoje mięśnie dna miednicy są chronione, a Ty przestaniesz odczuwać dolegliwości bólowe?

Natychmiast po zaaplikowaniu pessara!

Odzyskaj siebie sprzed ciąży

Nietrzymanie moczu po porodzie przydarza się wielu młodym matkom. Najczęściej jest to dla nich coś zupełnie nieoczekiwanego, ale przede wszystkim wstydliwego.

Ograniczają więc ilość przyjmowanych płynów (co może prowadzić do odwodnienia i stanów zapalnych pęcherza i dróg moczowych), a po zakończeniu karmienia niejednokrotnie przyjmują środki „ściągające” wodę z organizmu.

Za nietrzymanie moczu po porodzie odpowiadają osłabione i rozciągnięte mięśnie dna miednicy. Na ich kondycję negatywnie wpływają ciąża i poród, ale także nadwaga oraz częste po ciąży zaparcia.

Nieleczone, nietrzymanie moczu po porodzie może stać się na tyle intensywne, że kobiety nie są w stanie normalnie funkcjonować. A to wiąże się z ogromnym obciążeniem psychicznym, w wyniku którego rezygnują nie tylko z ulubionych aktywności fizycznych, ale i z życia towarzyskiego, niejednokrotnie cierpią także ich relacje partnerskie.

Nietrzymanie moczu uważane jest za wstydliwe i wciąż pozostaje tabu, dlatego rzadko bywa leczone.

Tymczasem im szybciej kobieta zdecyduje się działać, tym większe ma szanse na powrót do normalnego życia – bez wstydu i strachu przed popuszczeniem, mokrymi plamami na ubraniu i nieprzyjemnym zapachem.

Pessar kostkowy Calmona pozwoli Ci odzyskać kontrolę nad życiem – bez dyskomfortu i bez bólu. Zabezpieczy Cię również przed niekontrolowanym popuszczaniem moczu w trakcie wysiłku – czy to podczas opieki nad niemowlęciem, czy też aktywności, na przykład sportu, który po zakończeniu połogu chciałabyś znów uprawiać.

Co ważne, pessara Calmona nie musisz stosować codziennie czy przez cały dzień, a jedynie w sytuacjach, kiedy Twoje mięśnie dna miednicy wymagają dodatkowego wsparcia i zabezpieczania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *